Klub leteckých modelářů ČR, Svaz modelářů ČR
s vědomím, že k jeho základním povinnostem patří vést své členy při modelářské činnosti k předcházení škodám na zdraví, majetku a životním prostředí vydává tento „ Kodex leteckého modeláře“ (dále jen „KODEX“), který je považován za základ bezpečného provozování modelů letadel.
Bez ohledu na
schopnosti každého jednotlivého modeláře a technické parametry modelu letadla
musí modelář počítat s tím, že provozem modelu letadla může být způsobena
škoda. S uvážením tohoto nebezpečí musí dodržovat nejen pravidla, která jsou
stanovena obecnými právními předpisy, ale i zvláštní pravidla, která umožní
dosáhnout přijatelné úrovně bezpečnosti při provozu modelů.
Cílem KODEXu je
· předložit obecná pravidla chování leteckých modelářů
· informovat o možných rizicích provozu modelu letadla
a stanovit pravidla pro předcházení jejich vzniku nebo jejich
minimalizaci,
· dodržováním pravidel podpořit zajištění bezpečnosti
leteckého provozu,
· napomáhat leteckým modelářům porozumět problematice
provozu civilního letectví,
· zvyšování ochrany zdraví, majetku, přírody a životního
prostředí,
· posílit obecnou důvěru v bezpečnost provozu leteckých
modelů na území ČR, ale i ne světě.
SMČR zároveň vyzývá všechny ostatní osoby, které ve svém volnu provozují modely letadel, aby se k dodržování tohoto KODEXu dobrovolně přihlásili, případně aby se alespoň inspirovali v základních otázkách bezpečnosti provozu modelu letadla.
Zákonné předpisy a pravidla pro provoz leteckých modelů
Základním předpokladem je vědomí, že za provoz modelu zodpovídá a případné důsledky plynoucí z jeho
provozování nese provozovatel - pilot modelu.
Na provoz modelů letadel se přímo nebo nepřímo vztahuje řada obecných právních
a oborových předpisů.
Obecná úprava obezřetného chování a důsledky vzniku případné škody při provozu
leteckých modelů jsou obsaženy v zákonu č. 40/1964 Sb., občanském zákoníku v
platném znění.
Současná právní úprava civilního letectví a státní správy na úseku civilního
letectví je obsažena v zákoně č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a
doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o civilním letectví“) a
jeho prováděcím předpisu, jímž je vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí
zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Na provoz modelů
letadel s maximální vzletovou hmotností
nad 20kg se vztahuje zákon č. 49/1997 Sb, o civilním letectví, v platném
znění a příslušné prováděcí předpisy, které na takový model letadla pohlíží
podle § 52 jako na letadlo bez pilota.
Na provoz modelů letadel pro soutěžní
účely a pořádání soutěží modelů letadel se vztahuje Sportovní řád FAI,
část 4 – letecké
modelářství a Sportovní řád České republiky pro letecké modeláře
(dále souhrnně jen „Pravidla“).
Pro účely tohoto KODEXu se modelem letadla rozumí:
- model letadla určený pro sportovní a rekreační vyžití občanů,
který je
· těžší vzduchu
· omezených rozměrů
· s motorem nebo bez něj
- model letadla, který
· není schopen nést člověka
· nelze provozovat mimo vid
pilota
· není provozován za účelem
zisku
Tímto se model letadla zásadně odlišuje od
bezpilotních prostředků vyvinutých pro komerční, vládní, vojenské účely nebo
vědecký výzkum.
Obecné zásady létání s modely
· Za rekreační létání
se považuje nejen
létání „pro radost“, ale i tréninkové lety s modely určenými pro sportovní
účely, konané mimo organizované soutěžní akce pořádané pod hlavičkou
organizací sdružující letecké modeláře.
· Za sportovní létání
se považují nejen jednotlivé soutěžní lety, ale i tréninkové a jiné lety,
konané v rámci organizované akce pořádané pod hlavičkou organizace sdružující
letecké modeláře.
· Lety s modelem modelář provádí jen takovým způsobem, aby nedošlo
k ohrožení bezpečnosti nejen osob a majetku na zemi, ale i ostatního účastníků
letového provozu.
· S výjimkou, kdy tak
povolí provozovatel letiště, se lety modelu letadla nesmí provádět v
bezprostřední blízkosti civilního nebo vojenského letiště.
· Při létání s modelem v blízkosti letiště je povinností modeláře
oznámit začátek létání na stanoviště řízení letového provozu a vyžádat si jeho
souhlas s provozem modelu. Na stanoviště řízení letového provozu oznámí i
ukončení látání s modelem.
· Lety modelů modelář neprovádí v zakázaných, omezených a
nebezpečných prostorech a ochranných pásmech. Modelář získá a pravidelně aktualizuje informace o těchto podmínkách v
místě, kde hodlá provádět lety s modelem letadla, z veřejně dostupných zdrojů.
· Model letadla se
nesmí použít k přepravě nebezpečných látek nebo zařízení, které by mohly
způsobit obecné ohrožení.
· Model letadla se
nesmí použít ke shazování předmětů za letu, které by svojí povahou mohly
způsobit škodu na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí.
· Modelář musí trvale udržovat vizuální kontakt s modelem letadla,
přičemž i bez použití optických optických pomůcek musí být schopen rozpoznat
přesnou polohu modelu ve vzduchu.
·
Lety modelů letadel by
neměly být prováděny do větší výšky, než ve které je schopen bez použití
optických pomůcek bezpečně rozpoznat polohu modelu a svým jednáním zabránit
střetu s jinými uživateli vzdušného prostoru. Přitom je povinen respektovat stanovené
třídy vzdušného prostoru a pravidla pohybu v nich. Za tímto účelem by se měl
modelář trvale zdokonalovat v odhadu výšky letu svého modelu letadla.
·
Modelář, který řídí model letadla, musí sám nebo s pomocí další osoby trvale sledovat okolí a letový
provoz,
přičemž musí dávat přednost velkým letadlům a včas se jim vyhýbat.
·
Let modelu letadla smí být
prováděn jen tehdy, když dohlednost a hustota ostatního letového provozu
umožňují pilotovi zabraňovat srážkám za letu, s výjimkou vzájemných srážek modelů letadel určených
pro modelářský letecký souboj.
· Pokud má modelář
pochybnosti o své schopnosti dokončit bezpečně let nebo zjistí okolností, které
by mohly vést k ohrožení letu modelu, osob a majetku na zemi nebo ostatního
letového provozu, musí let modelu letadla v nejkratší možné době bezpečně
ukončit. V případě, kdy by pokusem o bezpečné ukončení letu modelu mohlo dojít
k ohrožení osob a majetku na zemi nebo ostatního letového provozu, musí se
pokusit navést model letadla na místo, kde k ohrožení nedojde a model letadla
případně obětovat.
·
Lety modelů letadel se
nedoporučuje provádět v noci nebo za snížené viditelnosti.
· S ohledem na technické parametry, zejména
na hmotnost a
rychlost modelu, by měl modelář při létání dodržovat bezpečné vzdálenosti od
osob a majetku na zemi nebo ostatních účastníků letového provozu.
· Jestliže to
vyžadují konkrétní pravidla v příslušné kategorii, měl by modelář použít
ochranné a bezpečnostní pomůcky, jak v průběhu soutěže nebo předváděcí akce,
tak i při tréningu a rekreačním létání.
· Modelář nebude provozovat svůj letecký
model pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, které by mohly
negativně ovlivnit jeho schopnost
při ovládání modelu.
Pořádání organizovaných akcí
· Při sportovním
létání s modelem letadla musí modelář dodržovat bezpečnostní opatření stanovená
pravidly a řídit se místními a doplňkovými bezpečnostními pravidly a pokyny
vyhlášenými pořadatelem organizované akce.
· Organizovanou akcí
se rozumí nejen organizace a zajištění soutěže, ale i organizace a zajištění
soustředění, propagačního vystoupení a setkání modelářů, organizací sdružující
letecké modeláře
· Pořadatel organizované
akce je povinen zajistit pro její pořádání vhodnou plochu odpovídající zákonům,
pravidlům, účelu a předpokládanému rozsahu pořádané akce.
· Pořadatel
organizované akce je povinen poskytnout účastníkům informaci o sjednaných
výjimkách, místních a doplňkových bezpečnostních opatřeních.
· Pořadatel
organizované akce, která může svým provozem zasáhnout do chráněného prostoru
civilního nebo vojenského letiště, je povinen o této akci informovat
provozovatele letiště a domluvit s ním případná doplňková bezpečnostní
opatření.
· Pořadatel akce je
povinen zajistit nejen bezpečnost účastníků akce, kteří se účastní aktivně
létání, ale též všech přítomných osob jako jsou pořadatelé a návštěvníci
akce.
· Při pořádání organizovaných
akcí je povinností pořadatele vytýčit zřetelně jednotlivé prostory pro všechny
zúčastněné osoby v odpovídajících bezpečných vzdálenostech .
· V případě, kdy
provoz modelů letadel v souvislosti s akcí přesahuje svým charakterem obvyklé meze,
poskytne pořadatel organizované akce včas Úřadu pro civilní letectví informaci
obsahující předpokládané parametry modelářského provozu (průměrné a maximální
charakteristiky modelů letadel, hustotu provozu, rozměry využívaného vzdušného
prostoru, atd.) a domluví případná doplňková bezpečnostní opatření (např.
vyznačení využívaného prostoru na zemi zřetelně viditelné ze vzduchu).
· Modelář při létání
s modelem letadla v rámci veřejného vystoupení musí dodržovat bezpečnostní
opatření, místní pravidla a pokyny vyhlášené pořadatelem veřejného vystoupení.
Konkrétní zásady létání s modely
Letecké modely
jsou rozděleny do především podle způsobu pohybu ve vzdušném prostu a to:
·
volné modely
·
upoutané modely
·
radiem řízené modely
Podle hmotnosti jsou modely rozděleny:
·
modely letadel do 20ti kg
vzletové hmotnosti
·
modely letadel o vzletové
hmotnosti od 20ti kg do
·
modely letadel o vzletové
hmotnosti vyšší než
Konkrétní zásady,
bezpečnostní, stavební a soutěžní pravidla pro letecké modely do vzletové hmotnosti
· Sportovní řád Klubu leteckých modelářů
České republiky obsahuje veškerá bezpečnostní, organizační,
stavební a soutěžní pravidla pro provoz modelů, jejich stavbu a soutěžní
pravidla pro konání soutěží podle národních pravidel.
· Sportovní řád FAI (Sporting Code FAI ) – obsahuje bezpečnostní, organizační, stavební a
soutěžní pravidla pro konání mezinárodních soutěží. Začíná obecnou částí,
která specifikuje všechna pravidla a postupy spojené s činností leteckých
modelářů a následují pravidla pro jednotlivé kategorie modelů.
Na modely letadel o
vzletové hmotnosti od 20ti kg do
Schváleno předsednictvem KLeM ČR dne 8.11.08